Įvyko konferencija „Pagalba vaiko sėkmei. Įtraukiojo ugdymo realybė ir galimybės“

Jonavos „Lietavos" pagrindinėje mokykloje balandžio 5 dieną įvyko respublikinė metodinė- praktinė konferencija „Pagalba vaiko sėkmei. Įtraukiojo ugdymo realybė ir galimybės". Konferencijos tikslas – pasidalyti patirtimi, aptarti įtraukiojo ugdymo sėkmes, iššūkius ir galimybes, siekiant veiksmingo mokinių ugdymo(si) bendrojo lavinimo įstaigoje bei tikslingos pagalbos vaiko sėkmei.

Aktualiai temai gvildenti numatėme problemines sritis: specialiųjų mokymo metodų, būdų, priemonių parinkimas ir taikymas kuriant palankią ugdymosi aplinką įvairių gebėjimų mokiniams; efektyvus mokyklos ir šeimos bendradarbiavimas siekiant veiksmingos pagalbos mokiniui; efektyvus mokytojų ir pagalbos specialistų, administracijos atstovų bendradarbiavimas; tarpinstitucinio bendradarbiavimo reikšmė siekiant užtikrinti kompleksinę pagalbą mokiniui bendrojo ugdymo įstaigoje; bendrojo ugdymo mokyklų pritaikymo įvairiapusių raidos sutrikimų turintiems mokiniams aktualijos; specialiųjų poreikių mokinio bendrojo ugdymo klasėje iššūkiai ir integravimo galimybės; sugrįžusių iš užsienio, pabėgėlių/imigrantų vaikų   ugdymo patirtis Lietuvoje.

Sulaukėme didelio susidomėjimo ne tik iš rajono pedagogų, pagalbos specialistų, administracijos atstovų, bet ir iš kitų Lietuvos miestų, rajonų, miestelių. Konferencijos dalyvius pasveikino Jonavos rajono švietimo, kultūros ir sporto vyriausioji specialistė Vilma Dobrovolskienė. Plenariniame posėdyje pranešimą „Inkliuzinio ugdymo praktikos link..." skaitė doc. dr. Lina Miltenienė, Šiaulių universiteto Specialiosios pedagogikos katedros vedėja; Mykolo Riomerio universiteto profesorė drIrena Leliūgienė kalbėjo tema  „Atvira aplinkai mokykla kaip įtraukaus ugdymo sėkmės garantas"; pranešėja Renata Greimaitė Collins, Kauno Kovo 11-osios gimnazijos mokytoja metodininkė, I kategorijos  vadybininkė, skaitė pranešimą „Specialusis ugdymas JAV". Mūsų rajono atstovė, Jonavos Senamiesčio gimnazijos socialinė pedagogė metodininkė Vida Šerėnienė  pasidalijo įžvalgomis tema „Iššūkiai mokyklai organizuojant įtraukųjį ugdymą", o Vaidota Vaišienė, Kretingos rajono švietimo centro pedagoginės psichologinės pagalbos skyriaus vedėja, pristatė temą „Švietimo ir specialiosios pagalbos aktualijos ir teikimo galimybės Kretingos rajone". Džiaugiamės, kad į konferenciją atvyko tėvų atstovė  Kristina Radžvilaitė, Lietuvos autizmo asociacijos „Lietaus vaikai" valdybos narė. Ji skaitė pranešimą „Mokymasis kaip kelionė. Ką svarbu įvertinti ir suprasti, kai vaikas turi autizmo spektro sutrikimą". Po plenarinio posėdžio visi 137 dalyviai išsiskirstė į darbo grupes, kur gilinosi į pasirinktos inkliuzinio ugdymo srities aktualijas.

Darbo grupėse veiklą moderavo ir pagrindinius pranešimus skaitė mokyklos direktorė Ina Skurdelienė, socialinė pedagogė metodininkė Vaida Jakuitienė, pradinio ugdymo mokytoja metodininkė Vilma Kilimienė, anglų kalbos mokytoja metodininkė Egita Gabužienė ir rusų kalbos mokytoja metodininkė Dalia Mockienė. Darbo grupėse  rajono ir kitų miestų pedagogai dalijosi praktine patirtimi, buvo ieškoma aktualiausių klausimų, formuluojamos išvados, siūlymai įstatymų leidėjams bei kolegoms pedagogams ir prisiimami įsipareigojimai.

Baigiamojoje konferencijos dalyje pristatytos darbo grupių išvados liudijo, jog, nors ir mažais žingsniais, bet judama teisinga linkme. Įtraukiojo ugdymo sėkmė ir galimybės priklauso nuo mūsų pačių, nuo visos bendruomenės požiūrio, bendro darbo ir susitelkimo. Nuo to, kaip vaikas jaučiasi mokykloje, didele dalimi priklauso jo noras mokytis ir ugdymosi sėkmė.

Siekiant užtikrinti vaiko gerovę, reikia kūrybiškai naudoti įvairias mokymo priemones, taikyti netradicinius darbo būdus ir metodus, lavinti vaikų socialinius įgūdžius, bendradarbiauti dalykų mokytojams, vaiko pagalbos specialistams, ypatingą dėmesį skirti šeimos įtraukimui į ugdymo procesą. Mokinių pasiekimams vertinti naudoti formuojamąjį vertinimą; skatinant mokymosi motyvaciją, padedant atskleisti individualius pasiekimus ir pažangą, ugdymo įstaigose kurti saugią, jaukią ir darnią aplinką. Ir tik asmeninio įsipareigojimo, atsakomybės, noro ir drąsos vedini, vienas kitam padedami, pasitikėdami ir paskatindami veikti, galime leisti šiems pokyčiams ne išmušti mus iš pusiausvyros, bet lemti sėkmingas veiklas, siekiant veiksmingos inkliuzijos bendrojo lavinimo mokykloje.

Apibendrinti siūlymai ir įsipareigojimai leidžia džiaugtis konferencijos dalyvių neabejingumu, giliomis įžvalgomis.

Dalyviai siūlė:

- priimant svarbius sprendimus (naikinant specialiąsias mokyklas, rengiant naujus teisės aktus, organizuojant pagalbą mokytojui ) organizuoti diskusijas-konsultacijas su praktikais, kad būtų išgirstos mokyklos  kasdienos aktualijos ir siūlymai;
- integruojant užsieniečius į bendrojo lavinimo klases, mažinti mokinių skaičių klasėse, amžiumi vyresnius vaikus mokyti individualiai; tobulinti mokytojų, dirbančių su užsieniečiais, kvalifikacijos kėlimo galimybes; suteikti mokiniams galimybę pasiekimų patikrinimą atlikti gimtąja kalba;
-didinti specialistų skaičių mokyklose; siekti, kad kiekvienas mokytojas pamokoje turėtų bent vieną padėjėją, o sudėtingesniais atvejais klasėje dirbtų du mokytojai;
- mažinti mokinių skaičių klasėse;
- siekti, kad konferencijose dalyvautų valdžios atstovai, tėvai ir kiti suinteresuoti bendruomenių atstovai.

Norėdami užtikrinti, kad  mokytojai nelieka nuošaly, konferencijos dalyviai įsipareigojo:

- ieškoti būdų ir metodų dalytis gerąja patirtimi siekiant gerinti kitokių vaikų ugdymą;
- turėti drąsos prisiimant atsakomybę bei ugdant specialiųjų ugdymosi poreikių vaikus;
- vaiko labui bendradarbiauti su tėvais, visomis ugdymo institucijomis; aktyviau į ugdymo procesą įtraukti tėvus;
- domėtis ugdymo naujovėmis bei skleisti patirtį, perduoti įgytas žinias savo mokyklos bendruomenei;
- daugiau kalbėti viešai apie aktualias švietimo problemas;
- bendrauti ir bendradarbiauti;
- naudoti 3R (ramiai-reikliai-ryžtingai) taisyklę.

Pertraukų metu buvo pristatomi stendiniai pranešimai, gamintos mokymo priemonės; UAB „Gudragalvio" pardavimų vadybininkė pristatė naujas mokymo priemones, kurias buvo galima ir įsigyti.

Tikime, kad renginyje kiekvienas  atrado tai, ko tikėjosi: pasidalijo gerąja patirtimi, pasisėmė idėjų ir minčių kasdieniniam darbui, užmezgė svarbių kontaktų, padėsiančių sprendžiant aktualius klausimus ateityje.

Ina Skurdelienė, Jonavos „Lietavos" pagrindinės mokyklos direktorė ir
Jolita Tumėnienė, specialioji pedagogė, logopedė